středa 11. srpna 2010

Ještě než odletím

Do odletu do hlavního města Brazílie mi zbývají zhruba dva týdny. Sbaleno nemám nic, kufr jsem si ještě nekoupila, batoh jsem si právě objednala přes net. Ale snad ve čtvrtek i kufr bude. Pak ho začnu postupně naplňovat, stejně tak i ten batoh. K mému velkému překvapení a posléze nadšení totiž TAP změnil váhový limit na moje zavazadla, takže můžu jet na těch 111 dní s 2x23kg, což je má jediná spása. Jinak netuším, jak bych si sbalila věci do práce, na cestování a na všechny možné příležitosti do jednoho kufříčku. I tak bude asi těžká selekce množství bot, sukní, šatů, kalhot a já nevím čeho všeho, abych se vešla a měla ještě případnou rezervu pro cestu zpátky, kdy budu mít kufr určitě plnější nejen o zážitky, ale hlavně o suvenýry, potažmo knížky, které si chci určitě koupit.


Do Brasílie jedu na tři měsíce stážovat. A to na Delegaci Evropské komise, politická sekce. Celý tenhle nápad mám v hlavě tak zhruba rok a vyvrcholilo to mým motivačním dopisem a životopisem, který jsem takhle jednou na Delegaci poslala, jestli by mě nechtěli na stáž, že by určitě chtěli a litovali by, kdyby mě nevzali. A oni chtěli, a tak jedu. Vlastně vůbec nevím, co přesně tam budu dělat, snad to bude něco zajímavého a pokud možno se mi to bude hodit ke škole, diplomce a tak celkově k tomu, co mě zajímá. Během těch tří měsíců potřebuju napsat aspoň půlku diplomky, kterou píšu právě na vztahy EU-Brazílie, potřebuju sehnat materiály na druhou diplomku (Zbrojení v Lat.Am.) a taky toho prostě musím vidět co nejvíc. A hlavně doufám, že si tam zlepším svojí portugalštinu, kterou jsem úspěšně začala zapomínat, co jsem odešla z fildy.

Najednou si připadám úplně zmatená a nevím, co všechno si vzít, co všechno zařídit. Jako bych úplně zapomněla, co všechno jsem zařizovala, když jsem odjížděla na Erasma před více než dvěma lety. Ale něco je na tomhle mém druhém výjezdu stejný jako tehdy - opět mám před odjezdem antibiotika, asi už bych si na to měla zvyknout. Tentokrát mi však antibiotika komplikují proces očkování, které jen taktak stihnu a budu ráda, když mě proočkují i na břišní tyfus i na žlutou zimnici (takřka povinnou v Latinské Americe) a taky píchnou druhou dávku žloutenky B. Asi to nakonec bude takový kombo všech tří očkování najednou. Snad to bude v pohodě, uvidíme.

Takže takový seznam must-have při cestě do Brazílie:

  • vízum - v případě, že jedete jen jako turista a na dobu kratší než 90 dnů vízum nepotřebujete (případně se dá na Polícia Federal pobyt prodloužit o dalších 90 dnů bez víza), v mém případě jsem si musela vyřídit "VISTO TEMPORÁRIO I", které je právě pro účely stáží, studijních pobytů a dalších neplacených aktivit, co hodláte kromě válení se na pláži a pití caipirinhy v Brazílii dělat. Abych mohla zažádat o vízum, kontaktovala jsem konzulární odd. brazilské ambasády. Příjemní a milí tam zrovna nebyli, ale to se asi dalo čekat. I když pak musím říct paní milá byla, což ale rozhodně není pravidlem, spíše výjimkou díky jménu (mému) a příbuzenstvu (také mému), které tohle příjemné chování přivodily. Musela jsem vyplnit žádost na stránkách ministerstva zahraničí Brazílie, mít výpis z rejstříku trestů, potvrzení o finančním zajištění, potvrzení o zdravotním pojištění na dobu pobytu a pak hlavně! potvrzení od přijímací instituce, že tam opravdu jedu a opravdu tam budu na stáži. S tímhle potvrzením byl nakonec největší problém - měla jsem ho, ale pouze na ty tři měsíce, co tam budu stážovat, a tím pádem mi chtěli dát vízum pouze na tři měsíce (což bych rovnou mohla jet bez víza, že). Takže jsem opět psala na Delegaci, kde okamžitě vystavili novou Declaracao a bylo:) Pak už jen zbývalo vše potřebné donést na ambasádu, zaplatit 60 USD poplatek a počkat cca 3 dny, než vízum udělili a nalepili do pasu. Nakonec ho mám na 5 měsíců, kdybych chtěla, můžu tam strávit i Vánoce:)
  • očkování - není žádné vyloženě povinné očkování, bez kterého by vás nepustili do země, ale vysoce, vysoce doporučované je očkování proti žluté zimnici. Dále pokud plánujete nějak cestovat, tak se hodí žloutenka A, žloutenka B a břišní tyfus. Pro cesty do Amazonie se určitě bude hodit i proti choleře a další případná očkování. Já se nechávám očkovat v očkovacím centru na poliklinice Revoluční, MUDr. Kochová, www.ockovacicentrum.cz a můžu jedině doporučit.
  • letenka! - poměrně důležitá věc, pokud nechcete jet lodí, což by zabralo docela dost času. V případě letu do hlavního města jsou nejlevnější portugalské aerolinky - TAP Portugal (www.flytap.com). Já letím z Prahy přes Lisabon, kde strávím noc a pak přímo do Brasília, letenka mě stála cca 26 tisíc Kč, drahý jak blázen, do Rio de Janeiro, popř. do Sao Paulo se dají sehnat mnohem levněji, v akci i za 15 tisíc Kč a ideálně z Německa - Mnichov, Frankfurt atd. Letenku jsem si rezervovala v dubnu a platila ke konci června, cena letenek se však vůbec nezměnila, ani nepodražily, ani nezlevnily, takže asi není úplně potřeba kupovat s obrovským časovým předstihem. Jen si to chce pohlídat ty akce, bohužel do Brasílie žádná nebyla a ani do Ria či Sampy (Sao Paulo) nebyla taková, kdy by se vyplatilo si pak zaplatit vnitrostátní let s GOL (brazilské aerolinky, víceméně low-cost).
  • zdravotní pojištění - mám nakonec dvě - jedno pojištění na platební kartu, které však platí max. 90 dní v kuse, a proto jsem si na posledních 21 dní pobytu zařídila pojištění další, tentokráte od Generali. Musím říct, že mě vyšlo asi na 800Kč a zdaleka bylo nejlevnější ze všech pojišťoven, které jsem prozkoumala. A limity léčebných výloh a dalších jsou vysoké dostatečně. Ovšem doufám, že ho nebudu potřebovat.

A to by pro začátek asi stačilo a já se jdu věnovat dalším přípravným aktivitám, snad.

Žádné komentáře:

Okomentovat